Június 21. - Nyári napforduló; A csillagászati nyár kezdete
Szeptember 23. - Őszi napéjegyenléség; A csillagászati ősz kezdete
Spring countdown banner

kedd, április 07, 2009

Csiga-domb (Bácsiga), 2009 április 5, Szakács Éva túrája (02)

Közben még utánanéztem az interneten, hogyha találok valamit a Csiga-dombról. Hosszú Andersen blogjában, két 2008. novemberi túra leírása is szerepel. Az egyik, éppen egy EKE túra, Sáska Pali 2008, november 8-i túrája, a másik, meg ennek a túrának az egyéni megismétlése (Csiga domb futam) egy héttel később. Utóbbihoz egy térkép is járul az útvonalról, valamint idéz Reményik Sándor, Csigadomb című verséből. Ehhez, csak annyit, hogy igazából nem értek el a Csiga-dombra...

- a Bongár-forrás felett letelepedtek és a vers nem erről a Csiga-dombról szól (lásd a Csiga-domb bejegyzést). Kíváncsi volnék azonban, hány kilométeres túrának írta Sáska Pali ezt a "Csiga-domb" túrát, a túrajelentésében. Viszont Andersen, a Csiga-dombnak a Bácsi-torok felől való megközelítése - túrát, Bácsigának nevezi és ezt én is örömmel átveszem a továbbiakban.

Bácsiga

Ezt a címet kapja a mellékelt túravázlat is, hogyha valaki kedvet kapna azt végigjárni:

1. Átkelés a Hosszú-patakon; 2. A Kőszegő-erdő szélén; 3. A szucsági gyümölcsös felett; 4. Víznyelők az erdőben; 5. A Csiga-dombon (csúcs); 6. Pihenő egy tisztáson; 7. Csalános a Bongár-forrástól lejjebb; - Öregek-útja - Donát út vége.
De hasznos lehet, a túra ennek a második részéhez, az oldal alján levő panoráma kinagyítása is (a Csiga-domb- illetve Bongár-völgy és Hajtás-völgy szakasz)

Csiga-domb

Folytassuk hát utunkat, ahol abbahagytuk az előző bejegyzésnél. Szóval kiértünk az erdő szélére, a Bongár-forrás felett(ahol Sáska Paliék letelepedtek). Ettől, nyugatra, már látszik a Csiga-domb, egy szűk negyed óra alatt a csúcson vagyunk. Mindenki oda teszi a lábát, a dokumentáló felvételhez, tapodja a csúcsot. Tényleg ott voltunk, tessék azonosítani a szereplőket!
Akárcsak Szucság felett, itt sem látni nagyon messzire. Panorámát ma már nem fényképezhetek. A nap már délről süt, úgyhogy sajnos, Szászfenes sem lehet a háttérben. Azért úgy állítom fel mégis, az állványt, hogy látni lehessen némi perspektívát is a hátunk mögött, ha már a csúcson vagyunk. Automatára állítom a kioldót, Tatár Feri megfújja a trombitáját, mindenki mosolyra derül - a társaság elé vetem magam és...
Igaz, hogy szép a kompozíciója?
A továbbiakban, a háttérben látszó erdőszélre vonulunk, ahol a bozót tele van tisztásokkal. Ott pihenünk egy jó két órát. Van idő kivárni, míg leég a tűz, hogy parázson, azaz "lassú tűzön" süthessem a sütnivalómat.
A többiek is ettek már, csendes foglalkozással töltik az idejüket, élvezik a napocska melegét.
Fél háromkor felkerekedünk, utunk utolsó szakaszára. Most a program szerint, a Hosszú-völgyben elmaradt csalánszedés következne, csak azután haza.
Az erdőszélen, lefényképezem, a már kioltott tűz által kiégett gyepet. Baleset, de tudjuk, ki volt!
Letérünk a Bongár-forráshoz. Az ott lézengő csobántól megkérdem, hogyan nevezik ezt a forrást? - Isvorul stâncii (Szikla forrása) - mondja. És az alsót - Isvorul Ilenii (Ilona forrása). Gondolom, azért mi továbbra is Bongár-forrásnak fogjuk nevezni.
A sziklát értem, de szeretném tudni ki az az Ilona, akiről a másik forrást elnevezték. Hát ezt, sajnos nem tudja, de biztosít róla, hogy ez a jobb. Hát, igaza lehet, bő sugárban folyik a tiszta víz, mindnyájan megkóstoljuk.

Lejjebb a csalános előtt, a juhokkal is találkozunk. Bojtár, meg a kutyák rendezik őket, amíg a "főnök" a forrásnál sziesztázik.
Amíg egyesek csalánt szednek, mások lejjebb pihennek. Én a Tarisznya-dombot fényképezem. A Csiga-domb lábán elkülönült dombocskáról van szó. Közte és a Csiga-domb tömbje közötti lapos területen, sok minden elférne - akár egy régi, bő tarisznyában.
Nemsokára tovább folytatjuk utunkat. Ezúttal nem mászunk ki újból a Hója-gerincre, hanem az Öregek-útján. A Donát negyedből ez a legmenedékesebb út, csak annyi, hogy viszonylag messze, a Bongár-forrás után ér ki a Hója-gerincre. Viszont számunkra, valamivel rövidebb is mintha az erdő szélén, a gerincúton, aztán le a Hajtás-völgybe - útvonalon - mentünk volna. Az alsó Bongár-forráshoz (ez az a bizonyos Ilenii), már nem tértünk fel, hogy ellenőrizzük a csobántól hallottakat, az ízére vonatkozóan.
Már látszik a város, a Monostori negyed a Szamos túlsó oldalán és egészen a ködös messzeségbe a Hajnal negyed. A Hajtás-völgy új, épülőfélben levő tömbházairól, majd máskor. Sörünket az Aranyalmában isszuk meg. Kellemes a kerthelységben, az ernyők árnyékában. Viszont annyira szétszórtan ülünk, hogy egy valamirevaló csoportképet nem tudok összehozni, hogy minél többen legyünk rajta. Jobbra, balra fényképezek azonban, de mint reprezentatív képet, azért az alábbit választom. Itt látszik, hogy van utánpótlás is, jövőkép is.

Alább, a kirándulás többi képei, valamint más kirándulásokon, de a jelen kirándulással társítható egyéb képek is megtekinthetők: