Június 21. - Nyári napforduló; A csillagászati nyár kezdete
Szeptember 23. - Őszi napéjegyenléség; A csillagászati ősz kezdete
Spring countdown banner

kedd, december 22, 2009

Hagyományos Bácsi torok túra, 2009. dec. 19.

Boldog, békés Karácsonyt!

Christmas countdown banner
Pénteken éjfélig dolgoztunk, mert mikor ünnepek vannak, így szokott történni...
Viszont szombat, vasárnap mint szabadnapos, az járt a fejemben, hogy ezek a napok ne teljenek el haszontalanul; csak ki kell menni valahova... a "zöldbe". Vasárnap bevásárlás volt előirányozva, úgyhogy maradt a szombat. Az egyetlen szombati EKE túra kiírása a programban:
December 19. (szombat): Hagyományos Bácsi-torok túra (12 km). Találkozás: 9 órakor a Törökvágás tetején, túravezető: Szilágyi András, tel. 0742-625130, vagy 10 órakor a 31-es autóbusz Széchenyi téri végállomásán, túravezető: Márton Erzsébet, tel. 0742-037179.
Akkor legyen ezúttal ismét Bácsi-torok.

Visszatekintő
Mitől lehet hagyományos egy túra? Hát attól, hogy hagyománya van. Tulajdonképpen egy borforraló túráról van szó és ezt mindenki tudja. Az első borforraló túrát a Bácsi-torokban, Bika Jenő rendezte, 1993-ban, vagy inkább 1992-ben. Szóval rég, lassacskán két évtizede. Akkoriban a Hosszú-patak bal partján, valamivel az első, azóta még jobban elmocsarasodott tavacskánál feljebb. A jelenleg éppen leszakadt hídon kellett átkelnünk, aztán balra, egy katlan szerű bemélyedésben a domboldalnak. Valaha bánya lehetett ott, viszonylag nagy, el nem szállított mészkőtömbökkel. Valóságos szikladíszlettel benne és a bejáratánál. Néhány évig minden évben ott lett tartva a "Bácsi-toroki borforralás".
Ebben az időben Szakács Éva vezetésével folytatódott a "hagyomány". Ekkor született meg Évának a Karácsonyi Dalok, házilag sokszorosított, fűzött (mondhatni ez is kézimunka) dalos füzetecskéje. Ami végeredményben szintén egy beindulás volt, mert követték Éva hasonló kivitelezésű népdalos, indulós, tábortűzi dalok füzetecskéi. De ez már egy külön történet volna.
Szóval, ebben a katlanban dalolgattak az EKÉ-sek, a közelgő ünnepi alkalomhoz illően, karácsonyi dalokat. Aztán követ kezdtek ott kitermelni és csúnyán feltúrták a terepet. Nem hosszú élete volt a kőfejtőnek, hamarosan bezárták, mert... a terület archeológiai jelentőséggel bír. Évekig ott rozsdásodott egy földgyalu is, míg élelmes emberek azt is hasznosították - mert balkáni viszonyinkban, minden ami elmozdítható, csak idő kérdése, mikor tűnik el.
Viszont mi már nem tértünk oda vissza, hanem Szilágyi Bandival, aki átvette ezeknek az immár "hagyományos" túráknak a megszervezését, egy új helyre, a régitől feljebb, távolabb ugyan, a patak jobb partjára költöztünk. Ez is egy jó hely, szintén katlanszerű tisztás. Nagyobb társaság befogadására is alkalmas, forrással a közelben. Évente többször is felkeressük, idén itt majálisoztunk.

Havas ösvényeken

Késő ébredtem, de az időt végül is, csak a kávézás húzta el inkább. Mikor kiléptem a házból az a benyomásom volt, hogy lágyult az idő. A megálló közelében, a Széchenyi téren, azonban -8 fokot mutatott a hőmérő. Nyugtáztam, de elég az hozzá, hogy a tíz órás találkozót néhány perccel lekéstem. Oda se neki, végül haton voltunk ebben a helyzetben. Szerencsére, a hét vége ellenére hamar jött a következő busz.

Az autóbuszban Pál Gyöngyi és Pityu

Ezek után, ketten még felszálltak az első megállónál is (Gállfy Zsuzsa, meg István). Hamarosan, fél tizenegy előtt már gyalogoltunk a Bácsi-torok irányába. A vasútvonalon túl, a háttérben a Hója, előtte domborodván az a dombocska, amit én a Hősök-halmának gondolok.

A Hosszú-patak völgyének elején már utolértük, aztán el is hagytuk az előző busz lassabban járóit. Néhány jellegzetességet, tájékozódási pontot lefényképezek. Legyenek meg így, havasan is, hiszen más bejegyzésekben, más színekben, találkozhattunk már velük.

Ezúttal is csak a menedékház alatt húztunk el. Így részletesen ezúttal sem dokumentálhatom az épületet. Viszont a napokban bukkantam rá az interneten, néhány 2005-ös, szintén havas felvételre. Anna, Pali, Melinda és Péter képei, remélem, helyesen írtam a nevüket. Mondhatom, túl sokat nem változott itt azóta, de amennyire emlékszem, a mérleghinta már nincs a helyén. A földgyalu sorsára jutott volna? - élelmes emberek... stb.

Kis emelkedő következik, majd, mielőtt kiérnénk az erdő szélére, jobbra fordulunk egy vízmosás fejénél és beereszkedünk a már említett katlan tisztására. Ott a korábban érkezők - a Törökvágás irányából - már meg is rakták a tüzet.

A tábortüzes képek közül azt választom, melyen Buba is rajta van. Ugyanis a tavaly is lencsevégre kaptam. Összehasonlításul azt a képet is idebiggyesztem. Akkor valami havas eső féle permetezett. Természetesen a hangulat akkor is jó volt, talán csak az idei hó hiányzott. Inkább ilyen legyen, mint a tavaly.

A tisztás szélén, Moréh Zoltán, Székely Lavotta

A további történteket a képek alapján már meg lehet érteni. Túl sok kommentálni való nincs. Minden úgy zajlott le, jó hangulatban, akárcsak az előző években.
A sütögetők, balról jobbra: Szőcs János, Köteles Margit, Máthé Feri (Vasutas), Szilágyi Bandi, Kupán Mária, István

Balról jobbra: Kálmán Ica, Kelemen Magdi, Szilágyi Bandi,
Váradi Pista, Szabó István (Tubi), Hints Miki

Itt azért még hozzáfűzném, hogy: - igen; - a forralt bor... Hát, ez egy fogalom. Szintén nagy hagyománnyal rendelkezik, úgy az adventi-karácsonyi népi szokásokat tekintve, akár a népi gyógyászatot. Pál Gyöngyi albumában, egy receptet is közöl. Viszont a bácsi-toroki forralt bornak nincsen gyakorlatilag reprodukálható receptje. Közösségi alkotás, minden sarzsi más, egyéni.

Az úgy történik, hogy mindenki hozza a hozzávalót. A lehetséges árnyalatokat és zamatokat felölelő piros meg fehér borokat, különböző fűszereket és a cukrot. Mindent különböző mennyiségben. Mindenki, amije van. Ezek kerülnek aztán az üstbe.
Márton Erzsike, mint túravezető összeírta a tisztáson a résztvevőket. Nem kérdeztem, hányan voltunk, de később Jani azt mondta, hogy 48-an. Ez legkevesebb 25-30 fajta bort jelentene. Most tessék elképzelni egy olyan receptet, ami így kezdődik:
Végy 30 féle bort; muskotály 1/2 liter, leányka 3/4 liter, Bányász István 2008-as évjáratú házi bora 2 liter...stb.
Igaz, hogy senki se menne bele, hogy elkészítse?
Ezt a receptet Bandi lakonikusan így összegezte:
- Csak azt isszátok, amit hoztatok...
Szóval ezt a kaméleon-állagú forralt bort csak ott és akkor lehet megkóstolni, ezek szerint a Bácsi-torokban, legközelebb egy év múlva.

Idővel azért felkerekedünk ki-ki arra veszi útját hazafele, ahogyan neki a legjobban megfelel. Én azzal a társasággal tartok, mely a Hója-gerincen tér vissza a városba, pontosabban a Donát (Grigorescu) negyedbe. Elég hamar kiérünk a gerincre, az UFO tisztásnál, mely a képen látható repülőgép irányában van.
A havas lejtőn elég gyorsan beereszkedtünk, inkább csicsonkáztunk a Donát út végébe, városi civilizációnk határára. Még betértünk a negyed egyik csendes kis kocsmájába melegedni, mert azért ránk fért. Részemről, annál inkább, hogy még várt rám egy kis gyalogút. Ugyanis Margittal és Janival a Szamos partján, aztán a Sétatéren keresztül tértünk vissza a belvárosba.

Balról jobbra: Hints Miki, Köteles Margit, Kiss Jani, Tóthpál Tamás, Pál Gyöngyi és Pityu, Tatár Feri

A jelen bejegyzés képeit első ízben, nem a bloghoz tartozó Picasa albumba töltöttem fel, hanem a flickr albumomból linkeltem be. Ezt a korlátozott tárolóhely miatt, mely lassan betelhet, viszont így a képeknek nagyobb a felbontásuk (ha rákattintunk) A többi kép erről a kirándulásról, megtekinthető EU-s albumomban, valamint Pál Gyöngyi (már volt rá utalás feljebb is) albumában.

1. Szép és kellemes hangulat árad ebből a téli kirándulásból ,talán a legszebb az utóbbi évekből.Utoljára 1977-ben volt ilyen téli, bácsitoroki érzésem.Ritkán van ilyen...Köszönöm Pál Gyöngyinek is. hőgyelaci.

2. BOLDOG KARÁCSONYI ÜNNEPEKET!!!

3. Köszönöm a hozzászólást és a karácsonyi jókívánságot, Pál Gyöngyi és Pityu nevében is. Viszont kívánom, a Gyöngyi, ezen a kirándulásán készült fényképével összeállított Karácsonyi üdvözlettel

4. hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....