Június 21. - Nyári napforduló; A csillagászati nyár kezdete
Spring countdown banner

hétfő, december 07, 2009

MIkulás túra, 2009. dec. 5

A 2009 december 5-i Mikulás túra után, a túra képeinek feltöltése alkalmával, feltöltöttem az EU-s albumomba az előző évek Mikulás túráinak képeit is - még hány kirándulásnak hiányoznak onnan a képei!
Bár az EKE-Mikulás túrák szervezése igen régi keletű, talán majdnem egy idős az újjáalakult EKÉ-vel, a régebbi túrák közül, végül csak a 2005-ös és a 2007-es évekből voltak képeim. Viszont nézegetve őket, felidézhettem emlékeimben ezeket az eseményeket és a táj idő közbeni jelentős változását...

Már amennyire röviden, a kolozsvári EKE Mikulás túráiról

Az idei Mikulás túra, sikeres rendezvénynek mondható. Körülbelül 60 résztvevővel, minden esetre 55-ön jelentkeztek be. Hogy a differenciát megértsük, vázolom a "Mikulástúra-szabályzatot":
- Ezt úgy kell érteni, hogy minden (aktív) résztvevő letesz egy ajándékcsomagot a kihelyezett plédre. Ezek számozva lesznek. Ugyanakkor, kap az illető is egy számot, természetesen különbözőt. Ezek után a Mikulás és segédje, a Krampusz kiosztják az ajándékokat, mikuláscsomagokat, a számok szerint. Egyszerű - nem? De annál hatásosabb, mondhatjuk egy divatos szóval: közösségformáló - innen a nagy részvétel.

Hát ezért írom, hogy kb. 60-an és 55 bejelentkező - mert volt néhány "néző", mármint, akik nem készültek fel, ajándékozni.
Végül kinek az ötlete volt ezeknek a rendezvényeknek a beindítása, arra már kevesen emlékezhetnek. Minden esetre, már évek óta, Szőcs Miklós szervezi, gondozza őket. Egyelőre, túl sok után-dokumentálódás nélkül, éppen a feltöltött 2005-ös, 2007-es és 2009-es albumaimra támaszkodva, mikor jelen voltam, vázolhatom fel az utolsó évek helyszíneit: 2003 és 2004-ben a Rejtett-forrásnál, 2005-ben a Szent János-kútnál, 2007-ben a Cérna-forrásnál, idén pedig, újból a Rejtett forrásnál. 2006-ban nem tudom, miért nem voltam, tavaly viszont, mondjuk "igazoltan", szintén Mikulás ügyben hiányoztam: a Bakonyi Mikulás teljesítménytúrán vettem részt. De majd utána fogok járni a hiányosságok pótlásának, mert ezeknek a Mikulás-túráknak is meg kell valamikor írni a történetét.

A Dióstól a Rejtett-forráshoz vezető ösvény változásai

A találkozó után, a monostori végállomástól, már a megszokott úton, ki a tömbházak között, minél hamarabb a Monostori-erdőn át az első pihenőhöz, a Diósnál. Csak annyi volt a különbség, hogy nem átlósan, át az erdőn, hanem ezúttal az úton mentünk, míg a Gálcsere gerincét elértük. Mármint, végig a volt Katonai műút, az 50-es évek piros sáv, turistaösvényének nyomvonalán. Rejtett-forrás célponttal, a pihenő után, a Plecska-völgyébe vezető úton ereszkedtünk tovább, míg balra letérve, erdőben folytathattuk utunkat. Mielőtt balra térnénk, hogy a szintvonalon maradjunk, álljunk meg egy pillanatra és gondolatban, lapozzuk fel az albumokat.
Ködös idő volt, néha szemerkélt is, a kilátás gyenge volt. Viszont ide teszem a 2005-ös Mikulás-túra egyik képét, ugyan arról a szakaszról. Nagyon szép, jellegzetes képe a Plecska-völgyének, párját egy ideig háttérképnek használtam. Akkor sem volt éppen verőfényes napsütés, de az Árpád-csúcsig azért el lehetett látni (háttérben, aurában) - és legalább begyepesedett ösvényen mentünk.
Túra után így bújt ki sűrű erdőből a fák közül a társaság, hogy a tisztáson megpihenjen:
De változnak az idők. A 2007-es Mikulás túráról, a Szent János-kúttól, szintén a Gálcsere oldalában tértünk haza. Az ösvény akkorra már vadonatúj kövezett úttá változott:
Ez az új út, csak egy részlet, a nem annyira bölcs városatyák ambiciózus terveiből. Rövidesen az egész Bükk, egyelőre a Monostori-erdő és a Plecska-tető környéke ilyen "elterelő" utak hálózatával lesz teleszabdalva. Fejlődés, haladás - mondhatni. Lehet, ez így is volna rendjén - bár mi, turisták, sajnálhatjuk, hogy - az egykori, nem is olyan régen még nagy kiterjedésű Bükk minden rejtett pontja bárki számára könnyen elérhető lesz. Ez által ismerői számára veszít vadregényességéből, titokzatosságából. De a legnagyobb baj mégis csak az, hogy ilyenformán balkáni civilizációnk is betör ezekre az egykor elhagyatott helyekre szimbólumaival, hulladék és a szemétkupacok formájában. De folytassuk megszakított utunkat, szintvonalon, az erdőben...

Találkozás Mikulással

Mondanom sem kell, hogy rövidesen - valamivel tizenkét óra előtt - a Rejtett-forrás feletti tisztáson voltunk. Ezúttal nem a tisztás végében, hanem valamivel lejjebb, az erdő szélén telepedtünk le. A megszokott helyünkön két héttel ezelőtt juhok tanyáztak - informált Széll Anikó.
Itt már a megszokott, de minden évben újra várt, sohasem unalmas sablon szerint:
Az idei Mikulás, Sáska Pali, beöltözik az EKE "kincstári" jelmezébe. Tatár Feri megfújja a kürtjét és kezdődik az előadás. Szőcs Miki, aki ezúttal Mikulás segédje, könyveli el a történteket.
Pávelka Mária felvétele
Persze, nem elsőnek és nemcsak én, a képen éppen Székely Lavotta (Buba) ...

Közben aki akarta, megsütötte szalonnáját, kolbászát, vagy éppen fejes hagymáját. Nem szaporítom a szót, mert ezek a dolgok tulajdonképpen inkább csak azok számára fontosak igazán, akik minden évben eljönnek.
Ahogy az idő haladt előre, azért egyre hűvösebb lett. Még énekelgettek, poharaztak, de minden jónak vége szokott lenni. Valamivel kettő után, az utolsók is felkerekedtek. Ugyan azon az úton, amelyiken jöttünk, értünk vissza a negyedbe.
Másképpen nem is lehetett, a közeledő alkonyatban, de már biztonságban, hogy nem az erdőben sötétedik ránk még megbeszéltük az eseményeket és... ennyi.

Viszont látásra, bükki Mikulás, a JÖVŐBEN is!

Kapcsolódó linkek: a 2005-ös Mikulás túra, a 2007-es Mikulás túra és az idei, 2009-es Mikulás túra albumai. A Flickr albumomba feltettem, a 2005-ös Plecska-völgy képet.
Twitterbejegyzéseim, a rendezvény "plakátja" és még egy fénykép, én a főszereplőkkel.